lördag 6 november 2010

Ställer du Frågan om julen?

November är här. I affärernas skyltfönster syns fler och fler adventsstjärnor och julklappstips. Snart, om bara ett par veckor kommer många människor börja fråga varandra den sedvanliga Frågan om hur man ska fira sin jul. Jag avskyr den Frågan. Eller nej. Jag avskyr den inte, inte längre. Det fanns en tid då jag avskydde den, men nu tycker jag nog mest att den är lite tröttsam.

Jag har funderat på varför folk ställer Frågan. Kanske är det inte så mycket av intresse för hur andra firar sin jul, utan mer för att själva sen få Frågan tillbaka så att de kan få berätta om hur fantastisk deras egen jul är. Eller man kanske är genuint nyfiken och vill jämföra. Eller, som en vän till mig sa, ofta är det nog helt enkelt bara ett naturligt sätt att inleda en konversation, så här års. Hursomhelst, oavsett anledning, så uppfattar jag det som att det finns en slags stolthet över att få berätta om sin stora familj, de roliga lekarna man ägnar sig åt, hur stor julklappshögen är och ens egen farmors särskilt goda julskinka. Jag har själv känt den stoltheten emellanåt, när jag själv haft fina jular att berätta om.

Man är glad över att ha någonstans att samlas den 24 december. Att träffa sin släkt, att få ge och ta, öppna paket, sjunga sånger fint eller falskt, beroende på hur musikalisk släkt man har. Äta sill, knäckebröd, Edamerost, alldeles rund med rött hölje, patéer, pajer, skinka, revbensspjäll, gröt och pepparkakor. Dricka glögg. Tända ljus, klä barnen i röda klänningar eller den sötaste lilla pullovern du någonsin sett. Allt det där händer ju automatiskt, på rutin, efter tradition. Så som det alltid har varit. Knäcka nötter, käka fikon. Karl-Bertil och Kalle Anka. Kan du vissla Johanna? Vem är det som är julvärd i SVT i år? Visst funkar han väl, men inte slår han Arne Weise.

Så länge livet någorlunda ser ut som det alltid har gjort så bara sker allt av sig självt. Alla har sina invanda roller, alla vet hur man vill ha det och hur det ska bli. Jag tror att man ofta glömmer att reflektera över Vad man har, ja, till och med ATT man har det. Det liksom bara ÄR som det är.

När jag var liten reflekterade jag aldrig över det där. Det var bara som det var, storjular hos farmor, med gigantisk julklappshög och en massa mat. Varannan jul kom mormor och morfar till oss. Vi följde traditionerna. Några år senare började släktens alla familjer välja att fira jul på varsina håll istället för att samlas och vi firade jul hos min gudmor med vänner, det skapades nya traditioner, det var mysigt och allt var frid och fröjd. Ytterligare några år senare upphörde även jularna hos gudmor och då firade mamma, pappa, jag och syrran små mysiga jular tillsammans.

Men så kom det en ny tid då mina föräldrar separerade och därmed separerades vi alla även från den lilla jultradition vi hade kvar. Pappa hade egentligen aldrig varit särskilt intresserad av julen, han valde ofta att åka till jobbet och köra buss en stor del av julafton. Han hade mitt diadem med blinkande tomtar på sig och han njöt av att hälsa alla julresande en God Jul. Det gör han fortfarande.

Min jultradition började därefter bli ganska rörig. Nej, förresten, inte rörig, men rörLig. Den är sällan samma jul år från år. Vart jag firar min jul beror på vilka människor som finns runt mig det året. Har jag en pojkvän så blir det oftast hos hans familj. Är jag utan pojkvän så blir det där jag blir inbjuden. Kanske hos en vän. Kanske hos mina kusiner.

Nackdelen med detta är att jag någonstans längtar efter och önskar att jag hade en egen, fortfarande levande jultradition och jag saknar den jag har haft.

Fördelen är att jag får uppleva en massa olika fantastiska jular. Jag får en inblick i andra människors starkaste tradition, jag får dela en magisk helg med olika människor jag tycker om och även med vissa människor jag aldrig träffat tidigare. Det är fint!

Den avund jag kan känna när jag hör om hur andra ska fira sin jul är något lindrigare nu än för några år sedan. Det är därför jag inte längre avskyr Frågan. För jag har accepterat att mitt liv ser ut som det gör och jag kan uppskatta det fina i att fira jul på det rörliga sättet. Och nu, till skillnad från när jag var liten, så reflekterar jag över det där med julen. Därför att jag år från år inte vet var jag kommer att vara, eller om jag ens kommer att ha en jul att fira.

Jag tror att de som oftast ställer Frågan är de som har fasta jultraditioner som fungerar bra. De som inte ställer Frågan låter bli, antingen för att de helt enkelt är helt ointresserade och inte ens kommer på tanken att fråga, eller för att de, liksom jag, tycker att det är lite smärtsamt att höra om andras fina jultraditioner när man själv saknar och längtar efter det och att det är lite tröttsamt att behöva berätta om sin egen jul, speciellt den här tiden på året, då det inte ännu är bestämt vart man ska ta vägen.

Så ska du fråga mig Frågan, fråga mig först när det är en vecka kvar till julafton, då kanske jag vet och då har jag också något fint att berätta om. Ska du fråga mig något julrelaterat alls innan dess så skulle du kunna fråga mig om jag vill följa med dig.

Och ja, jag vet att alla inte har den där julen som verkar så bra och som jag längtar efter och avundas. Jag vet att många familjer bråkar värre än någonsin den dagen jesusbarnet med sitt helgonlika leende får vila i sin krubba. Många har så stora, frånskilda grenar av sina familjer att de måste stressa runt för besöka både tre och fyra stycken hem under julhelgen, bara för att. Bara för att man ju   m å s t e   ses och säga God Jul. Så har det ju alltid varit. Tradition. Även om man inte längre är samlade under samma tak, så ska man ändå försöka hinna ses under de här tre Viktiga dagarna. Allt är inte frid och fröjd hos alla. Men du som har det fint, glöm inte bort att uppskatta det du har.

Jag blir nyfiken och har ett par frågor till dig som läser detta:

Har DU en sån där fin, traditionell jul med familj och släkt?

Är DITT traditionella julfirande något du liksom bara tar för givet eller reflekterar du någonsin över att du har något som många andra inte har?

Är du en av dem som så här års brukar inleda ett samtal med frågan: "Hur ska du fira jul?"?

Och sista frågan: Har du någonsin bjudit in någon utomstående att dela din jul med dig?
Det har min familj gjort. Det var en gammal ensam, dement tant som var vän till min mormor. Under granen låg det en symbolisk julklapp till henne, en chokladask. När hon öppnade paketet fällde hon en tår av glädje...

7 kommentarer:

  1. Fint att läsa ^^ Jag tycker det är viktigt för alla att komma ihåg att julen blir vad man gör den till. Vissa saker kan förstås vara bortom ens kontroll, men det viktigaste är att man själv trivs. Man ska inte stressa ihjäl sig, det övergår mitt förstånd hur människor åtar sig så mycket. Min mamma brukade stressa upp sig, även om allt egentligen var ganska lugnt. Det var väl mest när vi tre barn var små, och inte förväntades hjälpa till med julinredning.

    Vi brukade ha en granne som spelade tomte, därför trodde jag i många år på tomten, men såg förstås att det var en mask han bar. Sen luskade jag rätt på vem det egentligen var, innan storebror gjorde det.
    Bara när jag var riktigt liten firade vi jul på annat håll, hos andra släktingar. En eller två gånger hos farmor och farfar i Eskilstuna. Några gånger har vi farit utomlands, mest för mammas skull, som just inte ville stressa.

    Men de flesta år har det bara varit närmsta familjen, med mormor. En helt vanlig jul, med besök i kyrkan, besök till morfars grav, Kalle Anka, middag, klappar och Karl-Bertil Jonsson. Vi har bannlyst stressen, julpyntar sparsamt men vackert, och julklapparna är färre och mer betydelsefulla/önskade.

    Jag ser fram emot kommande jular, med egna familjer, eller kanske med vänner. Gärna både och.
    Det kan hända att jag frågar folk vad de ska göra, fast jag är mest nyfiken på vad de ska göra under hela julhelgen. Om de har lång ledighet... Brukar inte skryta om mitt eget julfirande ;) I mellanstadiet var det förstås kul att få skryta med julklappar :P

    Har aldrig firat den med vänner, eller bjudit in någon annan, men det lär ske en dag det också. Är ju trots allt bara 21 år och bor ännu med föräldrarna ^^

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar. Jag tycker det är så intressant att få höra vad andra verkligen tycker om julen, eftersom det varit en så stark källa till ångest för min del under många år.
    :)

    Det vore fint att fira en av juldagarna, bara med sina nära vänner.

    SvaraRadera
  3. Åh ja... I ett vinterlandskap, med levande eld, och så mycket mys och skratt att man lever på det minnet i flera år - om inte hela livet ^^

    SvaraRadera
  4. Här har det varit många alternativa jular.

    När min morfar dog orkade varken mor eller jag med "julen". Så vi åkte till Ryssland i stället. Sagolikt snölandskap! Ganska bra att uppleva nåt helt annat, en annan kultur när man mist en mycket nära kär människa.

    Under en mycket svår separation spenderade jag julen med en av mina närmsta vänners familj i stället för med min egen. Det var också mycket bra... att byta miljö just då.

    I min vänkrets har vi en alternativ gemensam juldag då vi firar tillsammans. Där ventileras det mesta... som kan vara av ångest från orginalfamiljen. Det blir VÄLDIGT roligt att lyssna till allas olika ångest-monster under vår alternativa julmiddag.

    När jag var barn var det hela stora släkten som samlades hor mormor...
    lite Fanny & Alexander-aktigt...
    himla trevligt!
    MEN upp-sjosat. Herrarna var i svart kostym och vi i finklänningar ovs. Rim på varje paket som lästes högt en o en... otroligt mycket GOD mat.

    Härom julen gick jag med dåvarande pojkvän upp till min ensamma granne med en korg med smått o gott...
    Å han blev enormt rörd. Vi blev inbjudna o satt i soffan o prata. Han har överlevt TRE fruar... OCH ALLA sina barn!!! Det var något jag inte visste om! Ganska gastkramande faktiskt.

    Förra julen kom min bror hem till mig och vi improviserade lite halv-knytisaktigt.
    Kraschade en champagneflaska på diskbänken o bror vägrade låta de dyra dropparna gå till spillo så han sörplade i sig champagnen därifrån hahahahhahaa

    så tja... känner mig ganska avslappnad inför jul. Det är väl bara att göra det som känns BRA! och vara med nån/några som man mår bra med!

    SvaraRadera
  5. Intressant att läsa dina tankar. Jag tror inte att jag brukar ställa den där Frågan, men kanske gör jag det av ren slentrian utan att ens tänka på det. Jag vet inte.

    För mig är julen en chans att få tillbringa tid med min familj. VI har nog ganska starka jultraditioner, på så sätt att vi alltid försöker vara tillsammans med familj (de senaste 12 åren har det varit vartannat år hos min familj och vartannat hos hans, förra året hade vi båda våra famijler här hemma hos oss).

    Men NEJ, det är inget jag tar för givet, och jag är tacksam, varje dag på året, över att jag har så många underbara människor runt omkring mig, min famijl, mina vänner, att få samlas till julen är magiskt och speciellt.

    Och JA, vi har ofta bjudit in människor att fira jul med oss, vänner eller bekanta som inte haft någon annan stans de kunnat eller velat fira jul. I år skall vi fira jul hos mina föräldrar, och mamma sade så sent som idag: Om ni har någon som ni vill bjuda in till julen så finns det ju alltid plats.

    Så, även om du och jag ju inte träffats mycket de senaste åren, så är du väldigt välkommen att fira jul med oss i år. Det blir kaosigt och mysigt med mest vegetarisk mat, mycket musik och förmodligen mycket mer julklappar än vad som är nödvändigt.

    SvaraRadera
  6. Illusionen om det perfekta julfirandet är rotat i barndomens minnesbanker. Stämningen vi minns och eftersträvar är dock för evigt förlorad, oavsett hur många platta tv-apparater vi lånköper till varandra.
    Blott i barns ögon kan man se det glimmer man själv förlorat och det är där det hela blir motiverat.

    För egen del handlar det om enkla ting. Vissa dofter och smaker. Musik och anda. Resten gör mig nog mest lite sorgsen på något vis. Fokus på åldrandet och förgängligheten. Saknaden.

    /Nils

    SvaraRadera
  7. Jag sitter och läser igenom några av mina gamla inlägg och när jag läser detta så funderar jag över hur det känns inför julen i år jämfört med förra året.

    Ska fortsätta känna efter lite, så kommer det säkert ett nytt blogginlägg i detta ämne längre fram i höst.

    Tack för era svar och tankar.

    Och Johanna, jag sa inte det då när du skrev det, men tack för inbjudan. Den värmer! :)

    SvaraRadera