fredag 23 december 2011

Den älskade, saknade, förbannade helvetesjulen.

Jag trodde faktiskt hela hösten att jag inte skulle känna att jag även i år behövde skriva ett blogginlägg om julen.

I september kom som vanligt den där julångesten krypande, den som får mig ledsen över att jag inte vet var jag ska ta vägen under julhelgen. Ångesten som, ju närmare julen kommer, får mig att känna mig mer och mer ensam, sorgsen och avundsjuk på de som samlas. Avundsjuk på de som vet var de ska, de som har stora familjer, de som har rödkål på bordet och några klappar under granen.

Men julångesten var så mild i år att jag tänkte att jag verkade ha kommit ett stort steg vidare i den process jag de senaste åren jobbat med -att förlika mig med och se det positiva i att jag inte har någon egen jultradition kvar. Det finns ju, trots allt, något spännande, livgivande och roligt med att vara helt fri på julen. Det finns inga krav, inga måsten eller förväntningar från andra. Det finns ingen stress, ingen hets och inga familjebråk som uppstår för att man krystat försöker upprätthålla en god stämning fast alla vardagliga konflikter egentligen ligger kvar under ytan. Jag kan göra vad jag vill och jag får uppleva många olika jular. Det finns något väldigt fint med det. Igår fick jag idén att jag kanske borde skriva ner hur jag firat min jul de senaste åren, jag tror det skulle kunna bli en fin liten krönika.

Så, jag trodde alltså inte att jag skulle skriva något blogginlägg om julen i år. Men nu, idag, dagen innan julafton, när Facebook svämmar över av God Jul-hälsningar, foton på klädda julgranar, beskrivningar av pepparkaksdoftande kök och "Nu är jag snart hos familjen-inlägg" så infann sig ändå ett trängande behov i mig att sätta ord på de förvirrade känslor som plötsligt (men ej förvånande) uppstod i mig.

Om ett par timmar ska jag åka till fina Annika, sova över där och imorgon bitti inleda julaftonen med en ridtur. Sedan kommer vi att tillbringa resten av dagen med varandra, säkert ha en massa fina samtal, kanske åka till några andra vänner en sväng och till sist avsluta kvällen med en väldigt trevlig folkmusikfest i Stuvsta. Jag ser fram emot allt detta, jag tror det blir riktigt fint. Men ändå uppstod en plötslig sorg i mig, när jag såg alla facebookstatusar.

Jag kände mig ledsen över att jag inte kommer att äta en endaste julmatstallrik i år, jag kommer inte känna de där smakerna och dofterna som så starkt förknippas med julen och som, när man känner dem, fyller hela ens kropp med mys. Jag kände att jag saknar nejliksapelsiner hängandes i röda band i dörröppningarna, jag saknar doften av gran, saknar möjligheten att sent på natten gå upp och ta en knäckemacka med senapsindränkt skinka. Jag kände ett plötsligt behov av att bli adopterad av någon vän som har en icke dysfunktionell familj som firar jul på ett traditionsenligt sätt där de enda känslor som ligger under ytan är glädje och kärlek. (Jo, jag tror att det finns sådana).

Samtidigt avskyr jag verkligen hysterin som kan uppstå kring julen. Min miljömedvetenhet gör att jag egentligen inte tycker att man ska äta upp grisen, folk som flackar runt till sin mamma, sen sin pappa, sen sin farmor och undrar hur de ska hinna med... shit, vad det låter jobbigt. Men hetsen kring att köpa julklappar innehållande saker som folk egentligen inte behöver är nog det värsta. Stora julklappshögar får mig panikslagen. Men jo, jag tycker om att köpa några få julklappar själv, till de av mina närmaste som jag vet vad de vill ha och behöver. (Men det behöver ju inte gå överstyr, som jag ofta upplever att det gör hos vissa andra, jag skulle helst se att mycket av alla pengar som går åt istället skänktes till bättre behövande).

Så. Idag, dagen innan julafton är jag full av motstridiga känslor, men nu när jag skrivit av mig känns det lite lättare, nu är det mest bra. Min process går vidare år för år. Jag ser det fina i att flacka runt till olika vänners julfiranden, men min dröm finns kvar. Drömmen om att tillsammans med goda vänner skapa en egen återkommande jultradition innehållandes alla de där dofterna och smakerna från min barndoms jular. En dag kanske den blir av. Och tills dess är det som det är. Tills dess ska jag försöka njuta av det fina jag får se och uppleva hos andra.

För att ingen ska få en felaktig bild av min egen familj och för att min mamma inte ska ta illa upp, så vill jag berätta anledningen till att vi inte längre firar jul tillsammans. Jag har en stor släkt som firade tillsammans när jag var liten, men ju äldre alla vi barn blev, desto mer blev det så att alla familjerna firade på varsitt håll och när mina föräldrar för snart tio år sedan flyttade ifrån varandra så liksom bara blev det så att även vårt lilla julfirande på något sätt dog ut. Min pappa är en sådan person som gärna jobbar på julafton, han har egentligen aldrig lagt särskilt stort värde i själva julfirandet, något som min mamma däremot alltid gjort. Så som hon fixade kring jularna, med dessa dofter och smaker var ju precis så som jularna alltid borde vara. Jag saknar dem. Och pga olika omständigheter går det inte att fira dem så någonsin igen, i just min familj.

Om fem år fyller jag 40 år. Ändå, när det kommer till sådana här s.k. familjehögtider så känner jag mig som om jag var någonstans strax under tonåren. Jag älskar min lilla familj och jag vet att de älskar mig, men OM någon annan vill adoptera mig, åtminstone under december månad, så går det bra...
(Min fina mamma går inte med på att adoptera bort mig, men har gått med på att åtminstone låna ut mig ibland). <3


Här kan man läsa mina blogginlägg om julen från 2010 och 2006. Ganska fint att se bakåt hur processen har gått... :)


2010:

9 kommentarer:

  1. Hade jag vetat hade familjen Almén adopterat dig på studs! Du är hjärtligt välkommen hit nån gång och äta julmat och lukta på gran. I år eller nästa.
    julkramar <3
    /Adina

    SvaraRadera
  2. Tänker aldrig adoptera bort dig så de så men låna ut dig kan jag göra.

    Jag önskar och hoppas att du får en trevlig och mysig jul iallafall!

    älskar dig
    Puss o kram
    mamman

    SvaraRadera
  3. Mamma, nej, det förstår jag såklart. Och hoppas verkligen inte att du tar illa upp för min formulering, tror att du förstår vad jag menar och hur jag känner. :)
    Älskar dig med. <3

    Adina, tack för inbjudan, den uppskattar jag! <3

    SvaraRadera
  4. Nej då det gör jag inte och jag förstår mycket väl vad du menar och känner.
    kram
    mamman

    SvaraRadera
  5. Men visst kan du och mamma fira jul? Du vet, det där barndomsminnena är ju lika mycket ett minne av något som man såg med barnets öga, som ett verkligt minne. Jag firade alltid med min stora släkt, men med åren har jag funnit en stor glädje i att fira på mitt sätt, med det jag tycker om med dem (oftast få) som har möjlighet att komma. Och jag glömmer aldrig farmors jular, bär dem med mig som ett vaccin mot ensamhet och kyla. Faktiskt! God Jul på dig!
    VS

    SvaraRadera
  6. God jul till dig med, Marie!

    Visst gläds jag också åt alla minnen, min sorgsenhet är inte bara sorgsen, jag är även glad över allt jag haft och har ännu.

    Och visst, det är lätt att säga för en utomstående att jag och mamma kan fira jul, men det är lite mer grejer runt det hela, det är bara inte så enkelt.

    Det ligger ganska mycket mer bakom alla mina de här känslorna än att jag bara ha valt bort att fira julen med min familj.

    Nu ska jag i alla fall njuta av ridturen och dansen imorgon. Det blir en finfin julafton. :)

    SvaraRadera
  7. Jag förstår. Vi har alla en ryggsäck att bära. Det tog tid för mig att lära mig orka med min egen. Julen kan vara ett tillfälle att bara se lite inåt, försjunka i sig själv och även bejaka den sorg som livet innebär. De flesta flyr från sin, den flykten lyckas aldrig. Julritt låter helt underbart!!

    VS

    SvaraRadera
  8. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  9. Anna-Lena22 november 2021 15:24
    VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera