torsdag 4 juni 2009

Värdet av att välja vad man ägnar sin tid åt

Mötet med Lars och Annika gick verkligen superbra! Vilka härliga människor! Nu känner jag mig glad, upprymd och inspirerad. Ett nytt samarbete är igång och det känns helt fantastiskt. Precis vad jag behöver och vad jag har längtat efter, alldeles för länge.

Arbetet jag haft det senaste året har, som ni kan läsa i mitt tidigare inlägg, sugit all min kraft och energi. Jag har inte kunnat få utlopp för min kreativitet, varken på arbetstid eller på min fritid för jag har varit helt slut och orkeslös. Jag har längtat så länge efter att få jobba med projekt och med människor som betyder något för mig och som ger mig glädje och inspiration.

Nu när jag tagit steget och sagt upp mig från mitt energisugande tråkjobb så ligger världen för mina fötter. Det är jag själv som bestämmer över min tid och hädanefter ska jag ägna så mycket som möjligt av den åt sådant som jag mår bra av.

När Andreas (min sambo) åker iväg på låtskrivarhelger och repetitioner eller har en spelning så blir jag varje gång påmind om att det är så där jag också vill ha det. Igen, säger jag, för så har jag också haft det, under många, många år av mitt liv, i teatergrupper, körer, lajvgrupper, Stockholmsfänikan och festivalarbetsgrupper m.m. Grupper som inneburit att jobba mot ett mål i något gemensamt projekt. Jag har saknat samhörigheten och jag har saknat repetitioner, skaparhelger, kreativa möten och gruppprocesser.

Ibland har jag faktiskt känt mig lite avundsjuk när Andreas har åkt iväg och den känslan har kommit av att jag själv inte haft samma möjligheter att jobba på det sättet de senaste två åren och att jag har saknat det enormt mycket och därför känt mig irriterad över att ha satt mig i en arbetssituation som inneburit precis motsatsen till det jag egentligen ville.

Men nu, nu är det äntligen på väg att vända. Jag är så glad! Första steget var att säga upp mig. Det var verkligen det bästa jag kunde göra. Stegen som kommer nu framöver handlar om att hitta nya jobb, uppdrag och fritidssysselsättningar som tar hänsyn till min vilja och kreativitet.

Igår fick jag klart min hemsida någorlunda, idag har jag inlett ett samarbete med Locka Produktion och deras fria professionella teatergrupp, Lykta Teaterkompani. Jag ska börja med att sälja deras redan färdiga barnteaterföreställning "Sagan om Riddar Parsifal" och antagligen vara med och arbeta fram nya projekt och föreställningar framöver. Det känns verkligen superkul och som att vårt samarbete blir givande åt alla håll. De behöver nya personer och ny energi in i sin grupp och jag behöver ny energi och en ny grupp att jobba med. Helt perfekt!!
Att komma in i teaterbranschen igen är också bara positivt, har verkligen saknat det och känner mig aspepp! Att jag på köpet kan få in lite extra pengar är ju också ett av mina mål och önskemål. Det ska bli riktigt spännande att se vart detta leder. :)

Jag har också en sjungning med en kvartett i juli, vi ska sjunga somriga visor på Hälsingegården Bommars, strax norr om Ljusdal. Också ett projekt som jag verkligen mår bra av att ägna mig åt. Vilket påminner mig om att jag måste öva på mina stämmor tills repet på måndag. Men det får nog bli imorgon, idag är mina halsmandlar av den större storleken. Nä, nu ska jag bara ta en kopp ingefärsvatten och sen laga lite mat, sätta mig i soffan och njuta av känslan av att vara på rätt väg i mitt liv igen.. Hurra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar