fredag 19 mars 2010

Veckans recept

Ikväll kommer mina fina vänner Jenny och Bodil till mig för att prata om livet och käka lite mat. Jag tänkte laga min "gamla vanliga" linssoppa och göra parmesanscones till. Jag gör den här linssoppan rätt ofta, för den är så himla himla god! Det som gör den lite speciell är att det är curry och kanel i, vilket ger den en lite indisk touch. Här kommer receptet, så att du också kan göra den. Superlätt och fantastiskt gott!

LINSSOPPAN: (lagom till ca 3 pers)

2 dl okokta röda linser (går även bra med kokta på burk, men de kan då läggas i lite senare)

1 l vatten

2-3 tärningar grönsaksbuljong

1 gul hackad lök

2 vitlöksklyftor

1 lagerblad

1 burk krossade tomater

1 krm mald vitpeppar

½-1 tsk gult senapsfrö

1 tsk mald kanel

2 tsk curry

1 tsk paprikapulver

saften av ½ citron

½ paket fryst bladspenat (250g) Eller såklart, ett lagom stort knippe färsk bladspenat.

1 kruka persilja

Fräs lök och vitlök tills gyllengul. Häll på 1 l vatten och koka upp.
Lägg i buljong och linser och låt linserna koka sönder, ca 10-12 min.
Häll i krossade tomater och kryddor, lagerblad och senapsfrön.
Låt puttra ca 20 min så allt kokar ihop.
Klipp isär den tinade spenaten (eller lägg ner hela paketet i soppan och klipp direkt i soppan när den tinat) och häll i soppan. Lägg i det mesta av persiljan och låt koka med lite. Häll i citronsaften.
Smaka om det behövs mer buljong/citron/kryddor. Strö över resten av persiljan vid servering.

PARMESANSCONES

Gör scones enligt vanligt recept, men använd gärna vetemjöl special.

Riv ganska rikligt med parmesan grovt och vänd ner i degen innan du bakar ut.

Jättegott att äta med bara lite smör på, eftersom det är så mkt parmesan i så behövs ingen annan ost ovanpå.


Tyvärr har jag ingen bild på linssoppan än, så jag  lägger in en annan bild istället, på min tomatsoppa.
Rent utseendemässigt är de ganska lika. (Förutom parmesantoppingen då)
:)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar