måndag 20 september 2010

Meet my new girlfriend-week: #New girlfriend 2

(Läs gärna #New girlfriend 1 först, se föregående inlägg nedan)

Imorgon ska jag hem till Andreas, min bästa bästa vän och tillika min före detta sambo. Han har bjudit mig och fyra andra av sina närmaste vänner på middag, för att vi ska få träffa hans nya flickvän som vanligtvis bor i Danmark. De har alltså ett distansförhållande och det har inte varit helt lätt för henne att hantera att Andreas är så god vän med sitt ex. Jag föreslog då den här middagen så att hon får träffa mig och får se att jag inte är något hot mot deras relation och för att avdramatisera det hela så tyckte jag att det vore en god idé att ha med resten av vårt kärngäng.

Ibland kan man uppleva att man är i något slags underläge när man ska träffa sitt ex nya partner, speciellt om man är den som blivit lämnad. Men så är det verkligen inte nu. Jag och Andreas har en väldigt stark vänskap, som vi jobbat hårt för att etablera och jag fick väldigt tidigt i vårt förhållande även en egen nära relation med hans bästa vänner, så vi som ses imorgon är verkligen ett rätt tajt gäng och det är vi som ska välkomna henne.

Hela syftet med middagen är för mig att få den nya tjejen att känna sig välkommen och att visa att jag är en bra person som hon inte ska känna sig hotad av. Hon vet att Andreas lägenhet även har varit mitt hem, hon vet att jag ibland lånar den och att det händer att jag sover på soffan när jag sena kvällar inte tar mig hem till landet och jag kan verkligen förstå att hon inte är helt bekväm med det.

Eftersom lägenheten har varit mitt hem är det en plats som jag känner mig trygg på. Jag hittar överallt i alla skåp, när jag är där tar jag vad jag vill ha i skafferiet, behöver jag ta en dusch hämtar jag bara en handduk i sovrummet, ja, jag känner mig helt enkelt hemma där. Inte konstigt alls. Och inte ett dugg känslomässigt jobbigt för mig, utan bara skönt. Men imorgon måste jag ju hålla i mig lite. Det kan ju med stor sannolikhet hända att hon tycker det känns jobbigt om hon märker hur hemma jag känner mig där. Jag måste se till att bara vara gästen imorgon. Imorgon är det Andreas och hon som bjuder på middag. Jag måste verkligen känna in om det ens är ok att hjälpa till med disken. Om hon letar efter något så ska jag inte tipsa henne om vart det står. Jag ska bara vara en av vännerna som är där och hon ska vara värdinnan.

Jag förväntar mig att det även här kommer kännas lite ovant för mig. Plötsligt har någon annan även här övertagit den roll som jag hade förut. Fast här tror jag inte att det blir känslomässigt förvirrat, för jag har redan hunnit vara så mycket i den här lägenheten i min roll som bara vän. Men visst kommer det kännas lite ovant att för första gången sedan vi bröt vårt förhållande faktiskt se honom pussa en annan tjej. Det kommer inte att kännas jobbigt eller obekvämt, det stadiet är jag och Andreas förbi för längesedan, bara ovant.

Jag undrar vem hon är, hur hon är och hur hon ser ut. Jag hoppas att hon är trevlig och att hon går bra ihop med mig och med de andra av Andreas nära vänner. Det tror jag, han brukar ha bra smak när det gäller vem han vill umgås med. Och jag ska verkligen göra mitt yttersta för att få henne att känna sig välkommen i gänget och anstränga mig för att inte visa henne var hon kan hitta nya disktrasor... Om hon inte uttryckligen ber mig om hjälp....

2 kommentarer:

  1. Söta Lisa! Du är så stor inuti din relativt lilla kropp! I love it! :D
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla fina du :)
    Vad glad jag blir av dina ord.

    SvaraRadera